Welcome to the Linux Foundation Forum!

Linux installeren

Options

Graag wil ik een Linux-systeem via de bootmanager van Windows XP naast Windows Linux gaan installeren. Maar Linux is behalve opensource ook een totaal ander systeem dan Windows. Kan dat zonder problemen? Kan ik voor Linux daarbij volstaan met een aparte Linuxdirectory of moet er een aparte drive voor worden geinstalleerd? Bovendien welke versie van Linux kan ik het beste gaan installeren met het oog op Joomla?

Grtz,

JohanJoost

Comments

  • mfillpot
    mfillpot Posts: 2,177
    Options
    In het Nederlands

    jjjvandaalen wrote:
    Graag wil ik een Linux-systeem via de bootmanager van Windows XP naast Windows Linux gaan installeren. Maar Linux is behalve opensource ook een totaal ander systeem dan Windows. Kan dat zonder problemen? Kan ik voor Linux daarbij volstaan met een aparte Linuxdirectory of moet er een aparte drive voor worden geinstalleerd? Bovendien welke versie van Linux kan ik het beste gaan installeren met het oog op Joomla?

    Grtz,

    JohanJoost

    De Windows-gebaseerde bootloader is niet gebouwd om goed te werken met andere besturingssystemen, zodat uw opties zijn beperkt. Als u gebogen over het gebruik van de Windows bootloader dan je zou willen overwegen om de Ubuntu Wubi installer (http://wubi-installer.org/), die ook zal geven mogelijkheden om andere Linux gebaseerde besturingssystemen te installeren. Met de Wubi installer je het installeren van een Linux-gebaseerd besturingssysteem in een virtuele schijf-bestand op de Windows-partitie en de toegang tot het door de Windows bootloader.

    Echter onder de Wubi installer je beperkt door de beperkingen in zowel de Windows-en Linux-bestandssystemen, die aanzienlijk degradeert de prestaties in vergelijking met het draaien van een Linux-gebaseerd besturingssysteem op een aparte partitie.

    Als voor het gebruik van Joomla, Het zal presteren even goed op elke Linux gebaseerd systeem, maar met behulp van een op Debian gebaseerde systeem zoals Ubuntu krijg je het extra voordeel van een vereenvoudigde installatie.


    And translated to English:

    jjjvandaalen wrote:
    I would like a Linux system using the boot manager in Windows XP to install Linux alongside Windows. But Linux is open source but also a very different system than Windows. Possible without problems? Can I suffice for Linux while a separate Directory or Linux must be installed on a separate drive? Moreover, what version of Linux is the best way to install it for Joomla?

    Grtz,

    JohanJoost

    The Windows based bootloader is not built to work well with other operating systems, so your options are limited. If you are bent on using the windows bootloader then you might want to consider using the Ubuntu wubi installer (http://wubi-installer.org/) , which will also give options to install other Linux based Operating systems. With the Wubi installer you are installing a Linux based Operating System within a virtual disk file on the windows partition and accessing it through the windows bootloader.

    However under the wubi installer you are restricted by the limitations in both the windows and Linux filesystems, which significantly degrades the performance compared to running a Linux Based Operating System on a separate partition.

    As for Using Joomla, It will perform equally good on any Linux based system, but using a Debian based system such as Ubuntu you get the added benefit of a simplified installation.

Categories

Upcoming Training